امیدواری روسیه به آینده طلای سیاه > پیام نفتون
تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 دی 1399
امیدواری روسیه به آینده طلای سیاه

  امیدواری روسیه به آینده طلای سیاه

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه سطح تقاضا برای خرید نفت احیا شده است، ابراز امیدواری کرد وضع بازار جهانی نفت بهبود یابد.

به گزارش نفتون، نوواک که همزمان مسئولیت امور انرژی روسیه را به عهده دارد و به نمایندگی از این کشور در مذاکرات اجلاس دو روز اخیر اوپک پلاس شرکت داشت، گفت: بدترین وضعیت بازار جهانی نفت که در ماههای آوریل و می سال ۲۰۲۰ بود و سطح تقاضا برای خرید نفت بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، پشت سر گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه سطح تقاضا برای خرید نفت در بازار جهانی احیا می شود، اظهار داشت: افزایش سطح تولید نفت باید بتدریج صورت گیرد. در همین حال باید برای برطرف کردن مازاد تولید نفت در بازار جهانی تلاش کرد.

وی افزود: روسیه در اجلاس اوپک پلاس بر افزایش تولید نفت اصرار کرد زیرا قبلا در این مورد شرط تعیین شده بود و ما شاهد هستیم که کاهش تقاضا پشت سر گذاشته شده است.

معاون نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد که تعطیلی مراکز اقتصادی بر اثر شیوع کرونا در مقایسه با آغاز دوره شیوع آن چندان سخت نیست. به همین خاطر خواستار افزایش تولید نفت شدیم.

وی ادامه داد: بویژه اینکه در جهان واکسن ضدکرونا تولید شده است و وضعیت بتدریج بهبود می یابد.

نوواک خاطرنشان کرد که افزایش سطح تولید نفت بتدریج و با نظارت بر وضع بازار جهانی نفت انجام خواهد گرفت.

اوپک پلاس در نشست روز گذشته تصمیم گرفت تا تولید خود را در ماه آینده میلادی در مقایسه با ماه جاری فقط ۷۵ هزار بشکه افزایش دهد.

بر اساس این تصمیم، روسیه در ماههای فوریه و مارس تولید نفت خود را روزانه ۶۵ هزار بشکه افزایش می دهد و قزاقستان هم روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد .

به عقیده کارشناسان، این اقدام با توجه به شیوع گونه جدید از ویروس کرونا و احتمال بازگشت نفت ایران، ‌ تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد و می‌تواند قیمت‌های کنونی را تثبیت کند.

براساس توافق وزیران اوپک پلاس در نشست دسامبر (آذر) این گروه تولید نفت در ژانویه (دی) را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهند و پس از آن وزیران هر ماه برای بررسی شرایط بازار و تغییر احتمالی مفاد پیمان محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد. پیش بینی می شود اوپک پلاس هر ماه ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند تا مجموع این افزایش در آوریل سال ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) به دو میلیون بشکه در روز برسد. با این حال طرح مذکور باید مورد تایید کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس قرار گیرد.

«طرح کاهش تولید نفت» براساس تصمیم کشورهای اوپک پلاس از سال ۲۰۱۹ اجرایی می شود که با کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه ای تلاش کردند قیمت نفت را در بازار افزایش دهند و تا حدودی موفق هم بوده اند.

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تنظیم بازار شکل گرفته است. این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق ترین عبارت در این مورد شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.

سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) دسامبر ۲۰۱۶ میلادی پس از تجربه ۲ سال سقوط قیمت در بازارهای جهانی با جمعی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش تولید به توافق رسید. این کشورهای غیر عضو در کنار اوپک توانستند در پی بازنگری بر میزان تولید و عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ بازار را تنظیم کنند.

مشورت برای سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافت؛ نهادی که در عمل و تا پیش از ششم آوریل سال گذشته میلادی (فروردین ۹۹)، ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض بوده تا با حجم تولید و عرضه خود بازار را تنظیم کنند.

منبع: ایرنا
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: