صنعت پتروشیمی حلقه مفقوده تحقق اقتصاد مقاومتی > پیام نفتون
تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 فروردین 1394
صنعت پتروشیمی حلقه مفقوده تحقق اقتصاد مقاومتی

  صنعت پتروشیمی حلقه مفقوده تحقق اقتصاد مقاومتی

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

به گزارش نفتون، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از فاکتورهای تحقق این مهم در بندهای مختلف سند مذکور آورده شده، در واقع ما باید به جای خام فروشی نفت و گاز، سعی کنیم از این فرآورده ها در تولید محصولات متنوع پتروشیمی بهره مند شویم زیرا این موضوع سبب اشتغالزایی و پاسخگوی نیازهای روزمره مردم می شود.

صنعت نفت قدیمی‌ترین صنعت کشور و در عین حال راهبردی ترین آن است، اهمیت این صنعت در تامین منابع ارزی و درآمدهای دولت نیست، بلکه این صنعت پایه توسعه سایر صنایع ایران به شمار می رود.

صنعت پتروشیمی اگر با سایر صنایع ایران پیوندهای پسین و پیشین داشته باشد، رشد سایر صنایع را نیز در پی خواهد داشت. یکی از ملاحظات اساسی در خصوص صنعت نفت و گاز کشور این است که چگونه می توان از فروش صرف نفت خام به خارج از کشور به تبدیل ارزش افزوده آن در داخل از طریق صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کرد. از همین رو است که در بند 15 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به طور مشخص به این موضوع پرداخته شده و در آن به تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و افزایش تولید و توسعه صنعت پتروشیمی تاکید شده است.

اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد داخلی بر کسی پوشیده نیست، از امتیازات مهم این صنعت، تأمین مواد اولیه آن در داخل و همچنین تحریم نبودن آن ها است که این خود به مزیتی برای ارزآوری جهت بهبود شرایط اقتصادی ملی منجر می شود.

گسترش صنعت پتروشیمی علاوه بر رفع بسیاری از نیازهای داخلی به بازگشت ارزش افزوده مواد خام به داخل کــشور نیز منجر و در نهایت به رونق هر چه بـیشتر اقتـصاد و کاهش مشکلات مردم می انجامد.

تنوع محصولات پتروشیمی ها حلقه های مفقوده صنایع بیشماری است

تنوع محصولات تولیدی پتروشیمی ها در کنار لغو تمامی تحریم های این بخش می تواند حلقه های مفقوده صنایع بیشماری از کشاورزی گرفته تا سایر بخش ها را تکمیل کند. باید بدانیم که توجه به صنعت پتروشیمی و همچنین صنایع پایین دست آن به رفع بسیاری از نیازهای داخلی کشور و همچنین کاهش مشکلات مردم کمک شایانی خواهد کرد.

وضعیت صنعت پتروشیمی کشورمان در سالهای اخیر در زمینه تولید محصولات مختلف و پایه پتروشیمی بسیار مثبت بوده و تا حدودی توانسته به رفع نیازهای داخلی در بسیاری از بخش ها کمک کند که اگر حمایت های لازم دولت با تزریق منابع مالی به این بخش به موقع صورت بگیرد می توان به آینده این صنعت مهم در رشد همه جانبه کشور امیدوار بود. در این رابطه موید حسینی صدر-رئیس کمیته پتروشیمی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر صنعت پتروشیمی زمینه سود دهی بالایی در کشور دارد، می گوید: تمامی فرآوردهای این صنعت مورد نیاز دنیا بوده و این نیاز هم روز به روز رو به افزایش است.

ضرورت آماده سازی پکیج های سرمایه گذاری در پتروشیمی از سوی دولت

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت آماده کردن پکیج های سرمایه گذاری از سوی دولت برای ایجاد امکان رشد و توسعه صنعت پتروشیمی می افزاید: دولت باید با جمع آوری پول های خرد و واریز در بخش صنعت پتروشیمی به رشد این صنعت کمک کند.

تمامی کارشناسان بر ضرورت توجه به بخش پتروشیمی تاکید داشته و معتقدند تنها راه رشد این صنعت تزریق منابع مالی کافی به آن است در این راستا عباس شعری مقدم -مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی- می گوید: برای رسیدن به اوج در صنعت پتروشیمی باید راهبردی مناسب به کار گرفته شود و از منابع مالی داخلی و خارجی استفاده کنیم، اما این بار باید با شرایطی تازه و با همکاری بخش خصوصی توسعه دیگری را رقم زنیم.

تاکید بر ورود سرمایه بخش خصوصی به صنعت پتروشیمی

حسینی صدر می گوید: دولت باید با سرمایه بخش خصوصی و مردم به راه اندازی بخش صنعت پتروشیمی اقدام کند البته شاید دو یا سه سال بازدهی سود این صنعت به طول انجامد اما بعد از آن شاهد تحولی عظیم در بخش پتروشیمی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر هر سال برای این صنعت 20 میلیارد هم هزینه شود کم است، می افزاید: هر یک میلیاردی که در این بخش هزینه می شود بعد 3 سال وارد مرحله سود دهی خواهد شد البته شرایطی را نیز شاهد بوده ایم که یک پتروشیمی 2 برابر سرمایه اولیه خود را در یکسال به عنوان سود پس داده است.

بخش خصوصی و صاحبان سرمایه در بحث صنعت پتروشیمی می توانند بسیاری از فعالیتها در زمینه صنایع پایین دستی را بر عهده گرفته و با ایجاد تحرک مناسبی به رشد و گسترش صنایع پایین دستی منجر شوند که به طور حتم این موارد خود به اشتغال جوانان و کاهش آمار بیکاری تا حد چشمگیری منجر می شود.

ابراهیم کارخانه ای- عضو کمیسیون انرژی مجلس، با تاکید بر ضرورت ورود جدی بخش خصوصی برای رشد  صنعت پتروشیمی، می گوید: صنعت پتروشیمی برای نیل به اهداف اولیه خود نیازمند تزریق منابع مالی کافی است.

در سال هایی که کشورما در فروش نفت خام محصور شده تنها راه کاهش وابستگی اقتصاد کشور پیوستن به دریای رشد صنعت پتروشیمی بوده که هدف از توجه به این صنعت نیز دوری از خام فروشی است. به طور حتم با لغو تحریم صنعت پتروشیمی در صورتی که توجه کافی به این صنعت صورت بگیرد می توانیم از طلای سیاه ارزآوری بسیاری را در کشور شاهد باشیم در این راستا ابراهیم کارخانه ای می افزاید: نفت به عنوان طلای سیاه ارزش افزوده بسیار بالای داشته و هزاران محصول مختلف تحت صنعت پتروشیمی به وجود می آید.

وی ادامه می دهد: اگر بخواهند امروزه صنعت پتروشیمی را از زندگی انسان حذف کنند قسمت عظیمی از زندگی و رفاه افراد که نتیجه فرآوری نفت خام است از بین خواهد رفت. متاسفانه در طی 100سال گذشته کشور ما تنها مشغول صادرات نفت خام و یا مصرف آن به عنوان سوخت بوده که این خود ارزآوری را برای دوره ای طولانی متوقف کرد.

شیر صادرات نفت خام باید بسته شود

در حالی که رهبر انقلاب اسلامی بارها فرمودند ما باید به مرحله ای برسیم که شیر صادرات نفت خام را بسته و از نفت خام به عنوان یک ماده اولیه در صنعت پتروشیمی برای محصولات ارزشمند با ارزش افزوده بالا استفاده کنیم اما متاسفانه به دلایل مختلف این مهم تاکنون محقق نشد اما با همت مسئولان در ماه ها و سال های اخیر شاهد تحولی در این بخش بوده و می توان امیدوار بود که صنعت پتروشیمی به رشد بالا دست خواهد یافت.

کارخانه ای ادامه می دهد: اگر صنعت پتروشمی در کشور ما مدنظر مسئولان واقع و در اولویت برنامه ریزی کشور قرار بگیرد با توجه به اینکه کشور ما از نظر ذخایر نفتی در جهان رتبه دوم را دارا است می توان به بهبود شرایط کلی کشور در سال های پیش رو باشیم.

وی می گوید: یکی از برنامه های اساسی اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری بر این دخایر عظیم کشور است که در قالب صنعت پتروشیمی آن را به محصولات مورد نیاز جامعه با قابلیت صادرات تبدیل می کند.

 اهمیت صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن بر کسی پوشیده نیست

اهمیت صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن بر کسی پوشیده نیست حال باید بدانیم که در راستای رشد این صنعت باید به دنبال کسب بازارهای جهانی و در نتیجه ارزآوری نیز باشیم که در این راستا حسینی صدر- رئیس کمیته پتروشیمی مجلس- با بیان اینکه صنعت پتروشیمی جزء صنایعی است که در کشور ما دارای مزیت نسبی است، می گوید: باید به صنعت پتروشیمی به عنوان ساختاری که می تواند کشور را متحول کند نگاه کنیم.

رشد صنعت پتروشیمی تحقق اقتصاد مقاومتی را در پی دارد

حسینی صدر ادامه می دهد: تلاش برای رشد پتروشیمی فکر فوق العاده ای برای سود دهی بوده و بهترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین ایجاد اشتغال و خلق ثروت است.

در حال حاضر هزاران نوع ماده شیمیایی که مورد نیاز کشور است را از خارج وارد می کنیم این در صورتی است که ما ماده اولیه همه آن ها را در زیر زمین کشور خودمان داریم ولی متاسفانه به علت اینکه صنعت پتروشیمی و صنعتی که بتواند آن ها را با درجه خلوص بالا مورد استفاده قرار دهد در اختیار نداریم، نمی توانیم اقدام به ارزآوری و بهبود شرایط اقتصادی کشورمان کنیم.

کارخانه ای در این باره با بیان اینکه ما در حال حاضر برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی خود مجبور به وارادت مواد شیمیایی هستیم، می گوید: سرمایه گذاری در این صنعت و صنایع پایین دستی آن مزیت های بسیار بالایی دارد و این می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند منتها به شرطی که برنامه ریزی به صورت هدفمند صورت بگیرد.

ضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر  اینکه به طور حتم سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی سوددهی بسیار بالایی برای کشور به همراه خواهد داشت، می افزاید: استفاده از توان کشور در بخش پتروشیمی علاوه بر رشد اقتصادی به کاهش آمار بیکاری نیز منجر خواهد شد.

عرضه اوراق مشارکت یکی از راهکارهای توسعه صنعت پتروشیمی

علی مروی- رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأمین منابع مالی برای توسعه صنعت پتروشیمی از طریق عرضه اوراق مشارکت را یکی از راه‌های جایگزین کاهش درآمدهای نفتی می داند و می گوید: تنها راه برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت و توجه بیشتر به صنعت پتروشیمی است.

حال باید دید که سیاست های دولت یازدهم صنعت پتروشیمی کشور را زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی قرار خواهد داد یا خیر هر چند که به طور حتم باید دانست که این صنعت شاید در ابتدا به چاه ویلی برای تزریق اعتبارات شباهت داشته باشد اما می توان با اطمینان کافی از بازگشت منابع در طی دو یا سه سال به آغاز عملیات در این حوزه اقدام کرد.

اکنون صنعت پتروشیمی در کشور ما نیازمند جذب منابع مالی بوده که لازمه رفع این نیاز تنها استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است. دولت می تواند با جمع آوری منابع مردم به سوددهی بالای این صنعت کمک کند./

منبع: خانه ملت

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: