قالیباف میزان صادرات نفت درلایحه بودجه را غیر واقعی خواند > پیام نفتون
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399
قالیباف میزان صادرات نفت درلایحه بودجه را غیر واقعی خواند

  قالیباف میزان صادرات نفت درلایحه بودجه را غیر واقعی خواند

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان صادرات نفت درلایحه بودجه واقعی نیست، افزود: مجلس از صادرات نفت به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خوشحال می‌شود ولی این درآمد حقیقی نیست.

به گزارش نفتون، «محمدباقر قالیباف» درجلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: آقای نوبخت در سخنان خود به اسناد به کلی سری که فقط در اختیار روسای قوا قرار می‌گیرد، اشاره کردند و سه بار شخص بنده را خطاب قرار دادند که لازم است نکته‌ای درباره موضوع نفت به سمع نمایندگان برسانم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ما می‌دانیم که کشور در حداقل صادرات نفت خود قرار دارد و این موضوع را نیز رییس سازمان برنامه و بودجه تایید کردند، سوال این است که در این شرایط چطور دولت فروش ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه در روز را لایحه پیشنهاد می‌دهد و بعد بر اساس درآمدی که وجود ندارد، هزینه واقعی و قطعی را در لایحه الزامی می‌کند.

وی ادامه داد: این دوگانگی را در بودجه چگونه توجیه می‌کنید. درحالی که نمایندگان در کمیسیون تلفیق ۴۱ درصد فروش نفت را کاهش دادند. همچنین در بودجه گذشته فروش نفت بر اساس یک تا یک و نیم میلیون در روز پیش بینی شده است. البته مجلس از صادرات نفت به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خوشحال می‌شود ولی آیا این کمک به دولت است یا مخالفت با دولت.

قالیباف خاطرنشان کرد: اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید دارند که این لایحه باید با موافقت بین دولت و مجلس حل شود، این موضوع را ما قبول داریم و مجلس نیز در کمیسیون تلفیق اصلاحات لازم را انجام داد. ولی دولت با این اصلاحات مخالفت می‌کند و این از جمله اشکالاتی است که در نظر مجلس اثر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پس از رد کلیات لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه، وابستگی به نفت بود که در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگان و اقتصاددانان و نخبگان تلاش کرد تا لایحه بودجه اصلاح شود.

وی ادامه داد: این اصلاح را با رویکرد توجه به معیشت مردم و مناطق محروم، حذف رانت‌ها، توجه به تولید و اشتغال، رفع تبعیض و سیاست تک نرخی برای جلوگیری از رانت در ارز در کمیسیون تلفیق اصلاحات صورت گرفت.

قالیباف افزود: دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسبی نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم و امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند و هر چه سریعتر لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

منبع: ایرنا
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: