1400 ، سال نوسازی در ناوگان نفت خزر
https://www.payamnaftun.ir/archive/ID/5954
آدرس کوتاه
امتیاز:
ناوگان دریایی شرکت نفت خزر که از سال 88 وارد مدار عملیاتی شده، شامل یک فروند سکوی نیمهشناور با نام ایران-امیرکبیر و سه فروند شناور پشتیبانی کاسپین است که با توانمندی شرکت های داخلی و با همکاری شرکتهای خارجی طراحی و تحت کلاس موسسه ردهبندی بین المللی DNV (عضو IACS) ساخته و عملیاتی شده است. از زمان عملیاتی شدن ناوگان نفت خزر، بازرسیهای سالانه توسط شرکت های مورد تایید داخلی بهطور منظم بر روی ناوگان این شرکت صورت پذیرفته و بازرسیهای ویژه برای سکو و شناورها نیز تاکنون از طریق استفاده از توانمندی شرکت های داخلی بهصورت تخصصی و زیرآبی انجام گرفته است.
به گزاش نفتون ، علی اصولی برنامههای تدوین شده در این حوزه را در دو بخش سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر و شناورهاي كاسپين به تفکیک توضیح داد و گفت: در بخش شناورهاي كاسپين، پس از سه مرحله تجدید گواهینامههای مربوطه، در نتیجه آخرين بازرسی ویژه انجامشده ازسوی سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه ردهبندی، نفت خزر ملزم به انجام تعمیرات تخصصی زیرآبی در مراکز تعمیراتی معتبر شده است که با تدوین شرح خدمات و انجام فرآیند مناقصه و مشخص شدن پیمانکار مربوطه که یک شرکت داخلی می باشد برنامه ریزی جهت اجرایی نمودن آن در حال انجام است.
وی افزود: در خصوص شناورهای کاسپین 1و2، بازرسی برای صدور گواهینامه تا اسفندماه سال 96 با تجهیزات و روشهای جایگزین بدون ازآبگیری شناورها صورت گرفت، وپس از آن و بر اساس الزام سازمان بنادر تمدید گواهینامههای شناورها صرفا با انجام تعمیرات زیرآبی بدنه و تجهیزات شناورها با از آبگیری آنها در یاردهای تعمیراتی امکان پذیر میباشد.
بدون تمدید گواهینامهها، شناورها امکان انجام عملیات را ندارند
اصولی درباره ضرورت انجام این بازرسیها گفت: بدون تمدید گواهینامههای شناورها، امکان عملیات این شناورها در دریای خزر و پشتیبانی از سکوی ایران-امیرکبیر وجود ندارد؛ در واقع وجود شناورهای کاسپین 1و2 (بدلیل قابلیت های این شناورها) برای هرگونه عملیات جابجایی و پشتیبانی سکو الزامی است و انجام هرگونه عملیاتی بدون شناورهای کاسپین 1و2 با مشکل مواجه میشود.
بر اساس این گزارش، با توجه به قوانین دریایی که ازسوی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و موسسات ردهبندی ابلاغ می شود، شناورهای دریایی در بازههای زمانی تعریفشده باید مورد بازرسی قرار گیرند وهمچنین بازرسی ویژه جهت تجدید گواهینامههای شناور انجام می پذیرد و اینکار ممکن است پس از تعمیرات اساسی بدنه زيرآبي در صورت نیاز (بنا به تشخیص سازمان ردهبندی) انجام شود. این بازرسیها در کنار بازرسیهای سالانه شناورها انجام میشود و لازمه بازرسیهای ویژه، بازرسیهای سالانه برای تمدید گواهینامههای شناورهاست.
تعمیرات اساسی 16 زیرسیستم از مجموعه تجهیزات سکوی ایران امیرکبیر در سال 1400
مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره آخرين وضعیت سكوي ايران اميركبير (از نظر كلاس) هم توضیح داد: در بخش سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر نیز در نتیجه بازرسیهای ویژه موسسه ردهبندی بهصورت زیرآبی و همچنین بازرسیهای انجامشده ازسوی چندین شرکت صاحبنام مستقل ، نیاز به انجام برخی فعالیتها مانند تعویض آندهای فداشونده و ارتقا و تعميرات سیستم ضدخوردگی بر روی سازه سکو مشخص شد که این فعالیتها داخل آب طراحي و انجام شده است. ماشینآلات و تجهيزات سکو هم مطابق توصیههای سازنده بر اساس ساعات کارکرد این تجهیزات در بخشهای مختلف اعم از حفاری، زیر دریا، مولدهای اصلی، جرثقیل، کنترل، وینچها ، بلیج و بالاست و سیستم خنککاری آب دریا، ایمنی ، فضای زیست، رنگ آمیزی و... تهیه شده و شرح خدمات و اسناد مناقصه با برگزاری مناقصات مجزا،از سال 1399 اجرایی شده و هم اکنون با جدیت در حال اجراست.
به گفته اصولی، برنامهریزی و انجام تعمیرات اساسی روی تجهیزات هر سکوی حفاری، چه در خشکی و چه در دریا، لازمه نگهداشت موفق و رسیدن به سطح آمادگی لازم جهت اجرای پایدار اهداف آینده کاربری از سکو است که بر این مبنا در این پروژه، تعمیرات اساسی و تامین کالای 16 زیرسیستم از مجموعه تجهیزات سکوی ایران امیرکبیر مد نظر قرار گرفته شده است. این سیستمها که ازسوی سازنده های مطرح خارجی ساخته شدهاند به شکل کامل و با استفاده از توان داخلی اوورهال شده و طبق پروسه ارائهشده شرکت سازنده و با رعایت استانداردهای روز دنیا دمونتاژ، سرویس، بازسازی و مونتاژ نهایی میشوند.
وی با بیان اینکه در این بخش چالشهایی در حوزههای مهندسی ، خرید و اجرا وجود داردو با توجه به منحصربه فرد بودن برخی از تجهیزات، دسترسی به منابع خدماتی واجد شرایط یا نمایندگان معتبر شرکتهای سازنده را از جمله این چالشها عنوان کرد و افزود: پروژه رنگآمیزی سکو،تعمیرات اساسی فضای زیستی و تعمیرات اساسی چهار دستگاه مولد برق با ظرفیت هرکدام 8/ 2مگا وات با بکار گیری پیمانکارهای داخلی در حال اجرا میباشند.
رنگ آمیزی سکو
اصولی تصریح کرد: پس از گذشت نزدیک به 11 سال از ساخت و راهاندازي این سکوی منحصر به فرد که نماد صلابت و افتخار صنعت نفت ایران در دریای خزر است و با توجه به عملیاتهایی که اين سازه در این سالها انجام داده ، مطابق با بررسی کارشناسان متخصص و بازید از نواحی مختلف سکو و همچنین مشورت با کارشناسان، این نتیجه حاصل شد که برای جلوگیری از زنگزدگی و خوردگی بیش از حد، بايد بر روي بيشتر نواحی سکو رنگآمیزی اساسی صورت گیرد که پروژه رنگآمیزی سکو در ضمیمه قرارداد راهبری و نگهداشت، مردادماه سال گذشته به پیمانکار مربوطه ابلاغ و این کار در حال انجام است.
تعمیرات اساسی فضای زیستی سکو
مدیرعامل شرکت نفت خزر به تعمیرات فضای زیست سکو به عنوان یکی دیگر از دستور کارهای این شرکت اشاره کرد و گفت: پس از بررسی شرایط محل اسکان سکو توسط کارشناسان فنی شرکت نفت خزر، با توجه به عواملی مانند گذشت حدود 11 سال از ساخت سکو و عدم تعمیرات اساسی در این مدت، استقرار سکو در لوکیشنهای متفاوت حفاری، استفاده و اسکان پیمانکاران مختلف در فضای زیست سکو و استهلاک سیستمهای لولهکشی و تخلیه، شرایط اسکان نامناسب ارزیابی شده و اقدامات لازم برای انجام تعمیرات در برنامه نفت خزر قرار گرفته است.
انجام تعمیرات اساسی24 هزار ساعت روی چهار دستگاه مولد سکو
اصولی به انجام تعمیرات اساسی 24 هزار ساعت روی چهار دستگاه مولد در سکوی ايران اميرکبير با اتکا به توان متخصصان و کارشناسان داخلی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که کلیه تجهیزات موجود بر روی این سکو به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم توسط انرژی الکتریکی تغذیه و این انرژی توسط مولدها تامین میشود، باید بصورت مستمر سلامت این بخش را مورد پایش قرار داد.در واقع شرایط نامطلوب کارکرد موتورها سبب شد انجام فرايند تعميرات اساسي آنها در اولويت کاری مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر قرار گيرد و با انجام فرايند مناقصه، پيمانكار مربوطه انتخاب شده است و این مهم نیز وارد فاز اجرايي تعميرات و تامين كالا شده است
بروزرسانی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی سکو وبسته ایمنی
وی به برنامه تعمیرات اساسی و بروزرسانی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اينكه مدت زمان طولاني از نصب و بهرهبرداري سيستمها و تجهيزات ايمني و آتشنشاني این شرکت ميگذرد، لازم است به منظور حفظ استانداردها و رعايت الزامات ايمني سكو و تجهيزات با ارزش موجود و ایمنی پرسنل شاغل، نسبت به نوسازی این تجهیزات اقدام کرد،که با تهیه شرح خدمات و سایر اسناد جهت برگزاری مناقصه برای جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام لازم صورت پذیرفته است.
بسته سیستم های آب توازن و خنک کننده آب دریا و سیستم بیلج سکو
ضرورت تعمیرات و نصب و راهاندازی تجهیزات در سیستم¬های آب توازن و آب خنككننده دريا و بيلج موجود در سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر هم موضوع دیگری بود که اصولی به آن اشاره کرد و افزود: سیستم ورودیهای آب به سکو از طریق Sea Chestها به مدت 11 سال است که تعمیر اساسی نشده و طبق بازرسی های انجام شده و بنا بر گزارشات مهندسی، شیرآلات و لولهکشی این بخش باید تعویض و بهروز شود، که با تهیه شرح خدمات و سایر اسنادجهت برگزاری مناقصه برای جذب پیمانکار مجرب داخلی اقدام لازم صورت پذیرفته است.
بسته زیر دریا سکو
وی با بیان اینکه آخرين اقدامات تعميراتي انجام شده بر روي تجهيزات زير دريا سکوی امیرکبیر که یکی از مهمترین بخش ها برای عملیات حفاری می باشند و مربوط به سال 2013 ميلادي و آخرين تست انجام شده مربوط به سال 2014 قبل از حفاري چاه دوم در بلوک 6.2 بوده است، ادامه داد: از تاريخ یادشده به بعد با توجه به عدم فعاليت حفاري توسط سكو در دریای خزر، تعميرات اين تجهيزات به صورت موردي و با توجه به قابليتهاي نفرات راهبر شامل مهندس تجهيزات زير دريا و دستيار مهندس تجهيزات زير دريا بر روي آنها صورت گرفته و نظر به محدوديت بودجه، مبناي كلي انجام تعميرات، صحتسنجي بر اساس آزمايشهاي استاندارد و حداقلسازي تعميرات مورد نياز و قطعات يدكي مرتبط بوده است که مهندسان شرکت نفت خزر به خوبی با استفاده از توان داخلی این تعمیرات را انجام داده اند و از هدر رفت هزینه های هنگفت توسط شرکت های خارجی و خروج ارز از کشور جلوگیری کرده اند.
اصولی در انتها خاطر نشان کرد: امیدواریم با انجام تعمیرات اساسی و نو سازی ناوگان شرکت نفت خزر که عمدتا توسط شرکت های توانمند داخلی در حال انجام است و بعنوان دارایی ارزشمند شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر به شمار میرود تا پایان سال 1400 آماده عملیات و حفاری در ساختارهای شناسایی شده شویم و با اکتشاف منابع هیدروکربوری جدید در آب های نیلگون خزر ضمن خوشحالی مردم کشورمان بتوانیم برگ زرین دیگری در آغاز قرن جدید به کارنامه افتخارت صنعت نفت اضافه کنیم.