اتکای بودجه به نفت منجر به فربه شدن دولت در اقتصاد ایران شده است > پیام نفتون
تاریخ انتشار: جمعه 22 اسفند 1393
اتکای بودجه به نفت منجر به فربه شدن دولت در اقتصاد ایران شده است

  اتکای بودجه به نفت منجر به فربه شدن دولت در اقتصاد ایران شده است

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

به گزارش نفتون، نادمی در کرسی آزاداندیشی نظام بازار، افزود: با توجه به اینکه دولت در اقتصاد ایران سهم مسلط تولید ناخالص داخلی را بر عهده داشته است، لذا اندازه بخش خصوصی در اقتصاد ایران کمرنگ بوده است؛ از این‎رو این امر مشکلاتی برای اقتصاد ایران پدید آورده که از جمله آنها می­‌توان به پایین بودن رشد اقتصادی، بالابودن تورم و نرخ بیکاری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در اقتصادهای امروزی ترکیبی از دولت و بازار وجود دارد، اما این ترکیب برای کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: به عنوان مثال کشوری مانند هنگ کنگ کشوری بازار محور است و دولت نقش کمرنگی در آن دارد و در کشوری مانند ایران بیشتر دولت محور است. از این‎رو دولت بزرگ به معنای انحصاری بودن بیشتر اقتصاد است و انحصاری بودن اقتصاد نیز نتیجه­‌ای جز کاهش رفاه مردم را در بر ندارد.

استاد داور کرسی آزاداندیشی با اشاره به اینکه متکی بودن بودجه دولت به درآمدهای نفتی منجر به گسترش اندازه دولت در اقتصاد ایران شده است، تصریح کرد: این پدیده مشکلات عمده­‌ای همچون بیماری هلندی در اقتصاد ایران، انتقال شوک‎های بازار جهانی نفت به اقتصاد ایران، کسری بودجه به هنگام کاهش درآمدهای نفتی و افزایش تورم در هنگام رونق درآمدهای نفتی را به دنبال داشته است.

نادمی اضافه کرد: همچنین تحریم­های نفتی و بانکی نیز به دلیل تک محصولی بودن اقتصاد ایران مشکلات عدیده‎ای همچون جهش نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمت­ها را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهکار رفع دو مشکل اقتصاد ایران یعنی دولت بزرگ و کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی عنوان کرده‎اند، گفت: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی کاهش اندازه دولت در اقتصاد ایران است که در این راستا مقام معظم رهبری در سال 1384 سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی را مبنی بر خصوصی‎سازی ابلاغ کردند، لذا هم مقامات عالی رتبه نظام و هم اقتصاددانان کشور معتقدند در شرایط کنونی لازم است سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یابد و اندازه دولت کوچک‎تر شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت و بازار جایگزین هم نیستند بلکه مکمل یکدیگرند، افزود: در سیر اندیشه اقتصادی نظریات متفاوتی در خصوص نظام بازار و نقش آن در اقتصاد وجود دارد که یکی از این نظریات مربوط به مکتب کلاسیک­هاست که معتقد به کارایی نظام بازار در جهت تخصیص بهینه منابع و ایجاد تعادل اشتغال کامل در اقتصاد و همچنین معتقد به حداقل دخالت دولت در اقتصاد بوده‎اند.

نادمی اظهار کرد: دیدگاه دیگر دیدگاه مارکس است که با توجه به بی‎­عدالتی­‎های نظام سرمایه‎­داری در عدم توجه به حقوق کارگران و استثمار نیروی کار، ایده جایگزینی دولت بجای بازار را مطرح کرد. در این دیدگاه دولت وظیفه پاسخگویی به سه سوال اساسی علم اقتصاد را دارد؛ یعنی دولت می‎گوید چه کالایی، چگونه تولید و چگونه توزیع شود.

منبع: ایسنا

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: