دعوت زنگنه از رئیس جمهوری برای افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در سال ٩٤ > پیام نفتون
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اسفند 1393
دعوت زنگنه از رئیس جمهوری برای افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در سال ٩٤

  دعوت زنگنه از رئیس جمهوری برای افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در سال ٩٤

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

به گزارش نفتون، بیژن زنگنه، امروز (سه شنبه ٢٦ اسفند ماه) در آیین گشایش رسمی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به این‌که دو عرشه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده است، افزود: چهار ردیف پالایشی این فازها در حال فعالیت است که تا چندماه دیگر به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان این‌که بخش دریایی فاز ١٧ پارس جنوبی هم اکنون آماده است، گفت:  هم اکنون دو ردیف پالایشی این فاز در حال فعالیت است.

وزیر نفت در باره فاز ١٨ پارس جنوبی نیز تصریح کرد: بخش دریایی این فاز هم اکنون آماده است، اما در بخش خشکی کارهای لازم در حال انجام است.

زنگنه با بیان این‌که جمع تولید فازهای اولویت اول پارس جنوبی هم اکنون بیش از ١٢٥ میلیون مترمکعب است، گفت: سهم فاز ١٢ از این میزان ٧٥ میلیون مترمکعب، سهم فاز ١٥ و ١٦، ٣٨ میلیون مترمکعب و سهم فاز ١٧، ١٥ میلیون مترمکعب در روز است.

وی در باره اهمیت بهره‌برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی، افزود: این فاز با داشتن نقش راهبردی در اقتصاد کشور، در شرایط سخت تحریم به بهره‌برداری رسید و این مهم برگ زرینی در تاریخ صنعت نفت به شمار می رود.

به گفته زنگنه، تکمیل فاز ١٢ پارس جنوبی با عزم جهادی همه کارکنان، مدیران و متخصصان محقق شده است و وزیران نفت دولت گذشته نیز نقش مهمی در بهره‌برداری از این فاز داشته‌اند.

وزیر نفت با بیان این که برای تکمیل همه فازهای پارس جنوبی برنامه‌ریزی دقیق انجام شده است، تاکید کرد: امیدواریم بر اساس برنامه زمان‌بندی شده به سمت موفقیت و آبادانی بیشتر از گذشته حرکت کنیم.

زنگنه در باره نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی همه پروژه های پارس جنوبی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، بخشی از این منابع مالی در شورای اقتصاد تصویب و هم‌اکنون ابلاغ شده و بخشی از آن نیز قرار است از صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و صرفه جویی حاصل از مصرف فرآورده‌های نفتی که به دلیل افزایش تولید گاز حاصل می‌شود، تامین شود.

وزیر نفت با یادآوری این‌که پس از اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی انتقادهای زیادی مطرح شد، افزود: بسیاری معتقد بودند اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی کار اشتباهی است اما با به پایان رسیدن فاز ١٢ و پیشرفت بقیه پروژه‌های اولویت نخست، نشان دادیم که این تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی فازها کار اشتباهی نبوده است.

زنگنه اجرای فاز ١٢ را در شرایطی که هیچ شرکت خارجی برای اجرای این پروژه حضور نداشت، ایران تحریم و محدودیت مالی فراوانی هم وجود داشت، کار کارستانی دانست و افزود: اگر در شرایط تحریم نبودیم و این کار (اجرای فاز ١٢) بوسیله شرکتهای خارجی انجام می‌شد کار بسیار ارزنده‌ای بود چه برسد به ما که با دست خالی این پروژه را به سرانجام رساندیم.

وزیر نفت با اشاره به این‌که هیچ ناظر خارجی و یا مسئول داخلی افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز را در یک سال باور نمی‌کرد، افزود: این کار با یک مدیریت جهادی و همکاری تمام پیمانکاران و شرکتهای داخلی انجام شده است.

وزیر نفت با بیان این‌که امروز در آستانه شصت و چهارسالگی ملی شدن صنعت نفت موضوعی بهتر از افتتاح فاز ١٢ وجود ندارد، گفت: فاز ١٢ به عنوان نمادی از خودباوری و ملی شدن صنعت نفت به ملت ایران تقدیم می‌شود.

زنگنه افزود: فاز ١٢ بزرگترین طرحی است که در تاریخ صنعت نفت ایران به نتیجه رسیده است و همزمانی گشایش رسمی این طرح با ملی شدن صنعت نفت، نشان از این دارد که صنعت نفت به خودباوری در روز ملی شدن صنعت نفت رسیده است.

وزیرنفت با بیان این‌که افتتاح فاز ١٢ مرهون تلاش و زحمات مدیران و کارکنان زیادی است، تاکید کرد: قرارداد این طرح در دوران وزارت آقای سید کاظم وزیری هامانه امضا شد و در زمان وزارت آقایان غلامحسین نوذری، مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی ادامه پیدا کرد و در دولت یازدهم به ثمر نشست.

وی با یادآوری مصرف ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش ١٨ میلیارد دلار در سال ٩٢ بوسیله نیروگاهها و واحدهای صنعتی، عنوان کرد: پارسال گازرسانی به این مصرف کنندگان حدود روزانه ٣٦ میلیارد متر مکعب بوده در صورتی که با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی این میزان امسال به ٥٠ میلیارد متر مکعب در روز رسیده است که این موضوع سبب کاهش مصرف سوخت مایع و صرفه جویی بسیار شد.

بر اساس این گزارش، ارزش محصولات تولید شده فاز ١٢، ماهانه بیش از ٣٢٧ میلیون دلار است. همچنین تولید گاز شیرین این فاز حدود ٦ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از هشت میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه است که تاکنون ١١,٣ میلیون بشکه از این میعانات گازی صادرشده است.

طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی فاز ١٢ به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و بیش از ١٤٥ میلیون نفر- ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه صورت گرفته است.

همچنین فاز ١٢ بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد و با اجرای این پروژه، هر ثانیه یک سکه طلا به سرمایه کشور اضافه می‌شود که این میزان برابر با افزایش چهار درصدی سود ناخالص ملی است.

فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با امیرنشین قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومترمربع قرار گرفته است. تاسیسات فراساحل این پروژه در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحلی قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (٦٥ کیلومتری غرب پارس جنوبی و ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢٢٠ هکتار قرار دارد.

منبع: شانا

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: