لزوم همکاری بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنعت حفاری
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 اسفند 1397
لزوم همکاری بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنعت حفاری

  لزوم همکاری بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنعت حفاری

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

نفتون: بر اساس برنامه ششم توسعه و هدفگذاری تولید روزانه چهار میلون و 700 هزار بشکه نفت و یک میلیارد و 300 هزار متر مکعب گاز و با توجه به افت طبیعی 10 درصدی  مخازن و لزوم نگهداشت آنها ، حضور بخش خصوصی در صنعت حفاری یک ضروت انکارناپذیر  است.

مهندس رامین حاتمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران  در نشست تخصصی شرکت‌های حفاری و توسعه‌دهنده: نقش‌آفرینی در حفظ و نگهداشت تولید نفت ایران ، که با حضور مدیران  بخش دولتی و خصوصی برگزار شد ، با بیان اهمیت جایگاه بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت و گاز تصریح کرد : با توجه به اینکه اکثر میادین  کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و  در سالهای آینده برای نگهداشت 10 درصد افت طبیعی  مخازن   برای تولید روزانه حدود  300 تا 400 هزار بشکه  نفت نیازمند حفاری های جدید و نگهداشت چاههای موجود است. برای رسیدن به این امر نیازمند تغییر نگرش هستیم. این تغییر  نگرش بخش کارفرمایی ، بالادستی و پیمانکاری را شامل می شود. بخش دولتی  به عنوان سیاستگزار و کارفرما با تنوع بخشی در   نوع قراردادهای IPCو EPCF جدید و  قراردادهای واگذاری NGL ها به  بخش خصوصی گامهای خود را به سوی این تغییر آغاز کرده است و بخش خصوصی و پیمانکاری نیز می طلبد که این مسیر همکاری و مراودات را طی نماید.

وی با اشاره به انتقال مدیریت به بخش خصوصی و پذیرش ریسک فعالیت اظهار داشت : با توجه به تغییراتی که ضرورت اجتناب ناپذیر صنعت نفت به حساب می آید و تعامل بخش کارفرمایی و پیمانکاری و لزوم پذیرش مدیریت ، بایستی مسئولیت ریسک هم در این مراوده لحاظ شود.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به لزوم توجه به  شتاب تکنولوژی و فناوری های روز عرصه حفاری ،  افزود : در راستای تغییر نگرش سنتی و شرط ماندگاری در این صنعت ، لازم است بخشهای پیمانکاری با هوشیاری نیازمندی های بازار داخلی و بین المللی را شناسایی نماید و با تجهیز خود به تکنولوژی های روز دنیا گام بردار که تبعات آن توسعه هر دو بخش دولتی و خصوصی خواهد بود. در بخش بازارهای بین المللی هم  بایستی هدفگذازی داشته و دروازه  این بازار ها می تواند کشور عراق در نظر بگیریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، مهندس حاتمی درباره نیاز به 135 دستگاه دکل حفاری در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: باعث خرسندی است که هم اکنون 40 درصد از نیاز حفاری کشور توسط بخش خصوصی تامین می شود.و در برنامه ششم توسعه نیازمند 135 دستگاه دکل حفاری هستیم که سهم بخش خصوصی در این رابطه برجسته می شود.

این گزارش می افزاید : مهندس حاتمی ، در تبیین اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه  ، تغییر روشهای سنتی ، تغییر در نوع قراردادها ، حمایت کارفرما از بخش خصوصی را به عنوان مهمترین عوامل توسعه صنعت حفاری برشمرد و افزود : استفاده از پتانسیل داخلی و  نگاه به شرکتهای حفاری ،  رسیدگی به مشکلات آنها و نقش تاثیرگذار شرکتهای حفاری در صیانت از تولید و توسعه R&D و حضور صنعت بیمه به عنوان پشتوانه مالی شرکتهای خصوصی و هم شرکتهای کارفرمایی در  روند همکاری تسریع شود.  

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: