مدیریت بانکی
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 مرداد 1403
مدیریت طولانی‌مدت در بانک‌ها به فساد می‌انجامد/ مردم از رانت در شبکه بانکی آزرده خاطرند

  مدیریت طولانی‌مدت در بانک‌ها به فساد می‌انجامد/ مردم از رانت در شبکه بانکی آزرده خاطرند

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بعضا مشاهده شده در برخی از بانک‌ها بعضی از مدیران سال‌ها بر مسند مدیریتی تکیه زده‌اند؛ این شیوه هم مانع گردش نخبگان شده و هم اینکه فساد و رانت را به همراه دارد.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، درباره ضرورت گردش نخبگان در ساختار بانکی کشور و راهکارهای جلوگیری از فساد در نظام بانکی گفت: بانک‌ها در حوزه تأمین مالی یک اصل و رکن محسوب می‌شوند که اگر درگیر فساد و پولشویی شوند ضمن آنکه شیوه تأمین مالی به درستی انجام نخواهد شد، اعتماد مردم به بانک‌ها را کاهش خواهد داد.

 

وی افزود: باید پذیرفت اقتصاد ایران بانک‌محور است و همانند اقتصادهای توسعه‌یافته که بورس‌محور هستند نیست و در چنین نظام اقتصادی، هر تغییر و تحولی در اقتصاد منوط به اراده و خواست بانک‌هاست یعنی سیاستگذاران کلان اقتصادی سیاست‌ها را به بانک‌ها ابلاغ می‌کنند و اگر بانک‌ها عملکرد درستی نداشته باشند این سیاست‌ها به درستی اجرا نخواهد رفت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم تأکید کرد: امروز مردم از فساد و یا رانت‌هایی که در شبکه بانکی وجود دارند، آزرده‌خاطر هستند و از نهادهای نظارتی و دولت و سیاستگذاران کلان اقتصاد خواهان برخورد با چنین فسادها و رانت‌هایی هستند.

 

انارکی محمدی با اشاره به راهکارهای مقابله با فساد و رانت در شبکه بانکی گفت: گاهاً مشاهده شده در برخی از بانک‌ها بعضی از مدیران سال‌ها بر مسند مدیریتی تکیه زده‌اند؛ این شیوه هم مانع گردش نخبگان شده و هم اینکه فساد و رانت را به همراه دارد. مدیریت طولانی‌مدت در اغلب موارد علاوه بر اینکه از تزریق ایده‌های نو به سیستم بانکی جلوگیری می‌کند، امکان دارد فساد مدیر یا اطرافیان مدیر را رقم بزند.

 

وی تصریح کرد: رؤسای بالادستی و مقامات عالی دولت و نظام بانکی باید همگی به گردش نخبگان قائل باشند و هم اینکه اجازه ندهند مدیریت‌ها خیلی طولانی باشند. مدیریت امانتی است که بر گردن افراد است و نباید کسی آن را حق خود بداند. مدیران بانک‌ها باید طی چرخه زمانی مشخص تغییر پیدا کنند و از ظرفیت آنها در تمام ساختار نظام بانکی استفاده شود تا هم انگیزه کار در بانک‌ها افزایش یابد، هم از این طریق اجازه ظهور و بروز ایده‌های جدید داده می‌شود و هم اینکه از فساد و رانت جلوگیری خواهد شد.

 

این نماینده مجلس در پایان گفت: وقتی یک مدیر 20 سال در منصب باقی بماند معلوم است دیگر نمی‌توان به راحتی او را جابجا کرد و از سوی دیگر امکان دارد هم خودش و هم افراد تحت امرش فسادها و رانت‌هایی را انجام دهند. باید مدیریت‌ها در بانک‌ها زمان‌بندی شده باشد و دارایی یک مدیر بانکی شفاف شود یعنی باید مشخص شود وقتی فردی مدیرعامل یا معاون بانک شده چه اموالی داشته و وقتی می‌خواهد مدیریت را تحویل دهد میزان اموالش چقدر شده است. اینگونه هم از پولشویی جلوگیری می‌شود و هم سایر فسادها.( شمانیوز)

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: