مهندسی معکوس سامانه نظارتی در منطقه آغار و دالان > پیام نفتون
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 بهمن 1399
مهندسی معکوس سامانه نظارتی در منطقه آغار و دالان

  مهندسی معکوس سامانه نظارتی در منطقه آغار و دالان

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating
سامانه نظارتی رادیو PMP کانادایی با تلاش متخصصان منطقه عملیاتی آغار و دالان به روش مهندسی معکوس و با صرفه‌جویی یک میلیارد ریالی بومی‌سازی شد.

به گزارش نفتون، مصطفی پالیزیان، رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان گفت: تا پیش از این ارتباط تلفنی مراکز جمع‌آوری، تفکیک و ایستگاه‌های گازی و بعضی از پست‌های نگهبانی این منطقه از طریق رادیوهای مایکروویو PMP کانادایی برقرار می‌شد، اما این سیستم به دلیل تحریم‌ها از چرخه پشتیبانی شرکت تولیدکننده خارج شد و تأمین قطعات آن نیز امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: فناوری انحصاری، نبود قطعات یدکی حیاتی و اهمیت برقراری دائمی ارتباط تلفنی مراکز عملیاتی، کارشناسان ما را بر آن داشت تا با مهندسی معکوس این مشکل را برطرف کنند.

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان درباره طراحی و برنامه‌نویسی این سامانه اظهار کرد: برای بومی‌سازی این سامانه ابتدا سیگنال‌های ارتباطی بین پردازنده سیستم و دستگاه سوپروایزری از طریق دستگاه لاجیک آنالیزر ثبت و در ادامه با کمک دانش تحلیل سیگنال دیجیتال و نرم‌افزار متلب با صرف ۱۳۰ نفر ساعت کار، تجزیه و تحلیل شد و سپس با استفاده از نرم‌افزار Visual Studio و نیز خدمات ویندوزی و زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ (C#) بر بستر شبکه TCP/IP پیاده‌سازی و به شبکه داخلی منطقه آغار و دالان وصل شد.

پالیزیان با اشاره به قابلیت‌های این تجهیز گفت: امکان پوشش کامل منطقه از طریق شبکه داخلی و کاهش زمان قطعی و تردد کمتر، امکان اضافه کردن ویژگی‌هایی از قبیل گزارشگیری، پایش میزان توان دریافتی ایستگاه‌ها، هشدار قطع و رفع اشکالات نرم‌افزاری سیستم به‌صورت اتوماتیک از جمله مزیت‌های دستگاه جدید نسبت به نمونه قبلی است.

وی با اشاره به نبود نمونه مشابه این تجهیز در کشور افزود: خرید این تجهیز در شرایط تحریم یک میلیارد ریال بار مالی داشت اما کارشناسان ما با تکیه بر دانش بومی توانستند با رمزگشایی و مهندسی معکوس بدون هزینه این سامانه را برنامه‌نویسی کنند و زمان آزمایش ۶ ماهه آن را با موفقیت به پایان برسانند.

رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان با اشاره به اینکه بومی‌سازی این دستگاه ازسوی میلاد یزدانی از کارشناسان اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات منطقه عملیاتی و با همراهی دیگر کارشناسان این اداره با صرف ۳۰۰ نفرساعت در طول دو ماه انجام گرفته است، یادآور شد: پیش از این نیز دستگاه پروگرامر بیسیم‌های دستی، خودرویی و مکان ثابت شرکت سوئدی Ericsson ازسوی این گروه ساخته شد.

منطقه عملیاتی آغار و دالان از مناطق عملیاتی پنجگانه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین در استان فارس قرار دارد.

منبع: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: