نمای نفت در سالی که گذشت/ سال خلاصی نفت صحرا از بحران > پیام نفتون
تاریخ انتشار: یکشنبه 12 دی 1400
نمای نفت در سالی که گذشت/ سال خلاصی نفت صحرا از بحران

  نمای نفت در سالی که گذشت/ سال خلاصی نفت صحرا از بحران

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

وبسایت نفتون - گروه بین الملل

آرامکو در برخی از فصول سال 2021 شاهد افزایش 300 درصدی سود بود در همین حال عربستان سعودی رشد چشمگیر تقاضای نفت در همین سال را بعد از یک وقفه اجباری ناشی از کوید 19 تجربه کرد. صنعت نفت این کشور به لطف افزایش 30 درصدی قیمت ها در سال 2021 و افزایش تقاضا، یک سرآغاز جدید برای پیشرفت را تجربه کرد.

در سال 2021 صنعت نفت و گاز سرانجام پس از یک رکود بی سابقه در سال 2020 به دلیل تلاش های مداوم کشورها برای اعمال گسترده واکسیناسیون، کاهش محدودیت های کووید -19 در سراسر جهان و بازگشت فعالیت های اقتصادی از زیر فشار ناشی از بحران کوید خلاصی یافت.

آرامکو در فصولی از سال گذشته افزایش خالص 25.5 میلیارد دلار معادل 288 درصدی را در سه ماهه دوم سال 2021 اعلام کرد. این درست در شرایطی بود که شرکت آمریکایی اکسون موبیل افزایش 4.7 میلیارد دلاری درآمدش را در سه ماهه دوم سال اعلام کرده بود. سود سرشار شرکت رویال داچ شل نیز انعطاف پذیری یک صنعت آسیب دیده را نشان می دهد.

همان زمان امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای گفت: نتایج شرکت ما در سه ماهه دوم نشان دهنده یک جهش قوی در تقاضای انرژی در سراسر جهان است و با افزایش سرعت بهبودی جهانی، ما با استقامت و انعطاف پذیری بیشتری به نیمه دوم سال 2021 می رویم.

توقع این بود که دولت عربستان کسری بودجه ای را که در دوران همه گیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است، کاهش دهد. آرامکو با سود سهام سالانه 75 میلیارد دلاری بیشترین میزان را در این شاخص در جهان به خود اختصاص داد. این موضوع به عربستان سعودی به لحاظ مالی در زمان محدودیت های ناشی از کووید-19 کمک کرد.

رونق صنعت نفت عربستان سعودی بر اقتصاد کل که در سه ماهه دوم رشد 10.1 درصدی را در بخش غیرنفتی شاهد بود، تأثیر منفی گذاشت. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که اقتصاد عربستان سال 2021 در حدود 2.4 درصد رشد کند که حالا و در ابتدای سال جدید گمان می رود این رقم حتی بیشتر هم رخ داده باشد. اگر دولت تصمیم بگیرد با توجه به افزایش درآمدهای نفتی بیشتر و بهتر به مشکل کووید-19 رسیدگی کند، این رشد سریعتر اتفاق می افتد.

به دنبال افزایش مداوم قیمت نفت از ابتدای سال 2021 و کاهش تولید به منظور تحریک افزایش قیمت ها، اوپک پلاس سرانجام تصمیم گرفت که عرضه نفت را از ماه اوت برای برآوردن تقاضا پیش از افزایش بیش از حد قیمت نفت، افزایش دهد.

عربستان سعودی در این سال همچنین پس از سالها وابستگی به بخش نفت و گاز خود، فراتر از صنعت نفت به دنبال تحریک بخش غیرنفتی اقتصاد خود به واسطه ی هزینه های چند تریلیون دلاری است. این بخشی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان است که در این رابطه قرار است صندوق سرمایه گذاری عمومی تا سال 2025 بیش از 40 میلیارد دلار در سال به اقتصاد محلی تزریق کند.

با این حال، اگر عربستان بخواهد همچنان شاهد افزایش تقاضا در بازار اصلی آسیا باشد، باید مزیت رقابتی خود را بهبود بخشد. با توجه به تداوم شیوع کووید دلتا که باعث شد چندین کشور محدودیت های سختگیرانه تری را ایجاد کنند و همچنین عرضه ی نفت ارزان تر توسط رقبای ریاض در منطقه، عربستان سعودی به سختی می تواند جذابیت خود را در بازار آسیا حفظ کند.

در حالی که عربستان هزینه صادرات نفت خود به آسیا را افزایش می دهد، تقاضا در چین به دلیل محدودیت های جدید در سراسر این کشور رو به کاهش است. علاوه بر این، با ارائه قیمت رقابتی تر نفت از سوی ایالات متحده و روسیه، نفت عربستان جذابیت کمتری برای خریداران دارد.

در حالی که آمریکا قیمت نفت خود را در برخی از مقاطع زمانی سال گذشته کاهش داده و روسیه نیز همین رویکرد را در مورد نفت اورال اتخاذ کرده است، آرامکو قیمت نفت متوسط و سنگین خود را در حدود 20 و 30 سنت در بشکه افزایش داده و آن را حفظ کرد.

با توجه به افزایش تقاضا و رشد شدید قیمت نفت، آرامکو سود مثبت سالیانه ای را تجربه می کند. اما این شرکت باید انتظارات را با نوسانات مداوم بازار نفت متعادل کند. گفتنی است، ریاض باید این کار را در شرایطی انجام دهد که جهان تحت تأثیر کووید-19 قرار دارد و شرکت هایی وجود دارند که رقابت بیشتری را در شرایطی که هنوز بازار نفت قوی است، به اجرا می گذارند.

 

تدوین و ترجمه توسط وبسایت نفتون

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: