پاکستان میادین گازی را به مزایده می گذارد
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 اسفند 1397
پاکستان میادین گازی را به مزایده می گذارد

  پاکستان میادین گازی را به مزایده می گذارد

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

آژانس نفت و سیاست-  یکی از مقامات پاکستان گفت، اسلام آباد با هدف تامین سوخت کشور، تصمیم دارد در سال های پیش رو، امتیاز بهره برداری ده ها میدان گازی کشور را به شرکت های خارجی واگذار کند.

 

اسلام آباد امید دارد کاهش خشونت گروه های تندرو در پاکستان و تغییرات در سیاست کشف و توسعه میادین گازی موجب جلب سرمایه گذاران خارجی شود.


با وجود آنکه سابقه کشف گاز در جنوب آسیا به دهه 1950 برمی گردد، بخش اعظم منابع پاکستان هنوز کشف نشده است. ذخایر گاز متعارف پاکستان، 20 تریلیون متر مکعب و ذخایر گاز شیل این کشور، بیش از 100 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

 

شرکت نفتی 'انی' ایتالیا و 'اکسون موبیل' آمریکا به طور مشترک در حال حفاری در میدان گاز دریای عربی در ساحل پاکستان هستند اما، بسیاری از شرکت های غربی که به خاطر اقدامات خشونت بار گروه های تندرو در پاکستان، بیش از یک دهه پیش این کشور را ترک کرده بودند، دیگر بازنگشتند.

 

'ندیم بابار'، رئیس گروه ویژه اصلاحات حوزه انرژی 'عمران خان'، نخست وزیر پاکستان، به رویترز گفت، دولت مقررات مربوط به حوزه گاز طبیعی را اصلاح و پیش نویس اولین خط مشی اداره حوزه گاز شیل را ترسیم کرد و امیدوار است بهبود شرایط امنیتی و شبکه گسترده خط لوله انتقال گاز سرمایه گذاران جذب کند.


به گفته وی، بیش از 30 میدان گاز ساحلی شناسایی شده است و دولت تصمیم دارد تا پایان 2019، بخش بیشتر آنها را به مزایده بگذارد. احتمالا در نیمه دوم امسال اکتشاف دستکم 10 میدان گازی به مزایده گذاشته می شود.

 

طبق گزارش سالانه وزارت نفت پاکستان، تولید گاز این کور که در سال 2012/2013، 1.51 تریلیون فوت مکعب بود، در سال 2017/2018 به 1.46 تریلیون فوت مکعب کاهش یافت. 

 

باربار خاطر نشان کرد، فراهم کردن دسترسی سرمایه گذاران معتبر و قابل اطمینان به شبکه خط لوله انتقال گاز طبیعی، یکی از راه های توسعه تولید این ماده است.

 

به گفته وی، آرامکوی عربستان، اکسون موبیل و گازپروم روسیه به شرکت در مزایده میادین گازی پاکستان علاقه مند هستند.

 

 

منبع: ایرنا

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: