پس لرزه انتخابات ترکیه در چهارراه استانبول > پیام نفتون
تاریخ انتشار: جمعه 22 خرداد 1394

  پس لرزه انتخابات ترکیه در چهارراه استانبول

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

قیمت لیر ترکیه پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان این کشور در بازار آزاد ایران نیز کاهش یافت.

 

به گزارش نفتون به نقل از صدای اقتصاد، انتخابات پارلمان ترکیه که روز یکشنبه برگزار شد، آثار خود را بر روی ارزش پول و بورس این کشور نشان داد تا یک روز پس از آن قیمت لیر در بازار ارز ایران نیز تحت تاثیر این رویداد قرار بگیرد.

 

از روز گذشته روند نزولی ارزش لیر ترکیه در برابر سایر ارزها آغاز شد که این اتفاق کاهش قیمت این نوع ارز در ایران را نیز رقم زد.

 

در چهارراه استانبول، قیمت لیر ترکیه قبل از انتخابات مجلس این کشور، نوساناتی جزئی حول یک هزار و 280 تومان را دنبال می کرد اما از روز گذشته به یکباره ارزش این ارز با کاهش مواجه شد تا بهای آن به یک هزار و 250 تومان برسد.

 

روز چهارم خرداد ماه بهای لیر ترکیه در بازار آزاد ایران به یک هزار و 300 تومان هم رسیده بود اما در شرایط فعلی چشم انداز کاهش قیمت، گمانه قوی تری نسبت به افزایش آن محسوب می شود.

 

نرخ بانکی و رسمی لیر ترکیه نیز در این تحولات از یک هزار و 80 تومان به یک هزار و 50 تومان تنزل کرده است.

 

در بازارهای جهانی نیز ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا و یورو با اعلام نتایج انتخابات ترکیه به پایین ترین سطح در تاریخ خود رسید و دلار همچنان مقابل لیر ترکیه رکورد می زند.

 

بروز بی ثباتی سیاسی در پی کاهش آرا ی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات و احتمال تشکیل دولت اقلیت، ائتلافی و یا برگزاری انتخابات زودهنگام ارزش واحد پول این کشور روز دوشنبه به پایین ترین سطح تاریخی خود در برابر دلار آمریکا رسید.

 

هر دلار آمریکا امروز در بازار ارز این کشور77. 2 لیر ترکیه به فروش رفت، در حالیکه هر دلار آمریکا در حدود 2.6 لیر پیش از انتخابات بود.

 

نرخ یورو در قبال لیر ترک نیز به 3.08 افزایش یافت.

 

همچنین روز گذشته بورس استانبول با افت شدید هشت درصدی کار خود را آغاز کرد.

 

کارشناسان اقتصادی در آنکارا عقیده دارند در صورت ادامه ابهام سیاسی در ترکیه، ارزش لیر ترکیه در هفته های آینده شاهد افت بیشتری در قبال ارزهای معتبر خواهد بود.

 

در انتخابات این کشور هیچ یک از احزاب سیاسی ترکیه نتوانستند 276 کرسی از کل 550 کرسی مجلس ترکیه را از آن خود کنند.

 

تحلیلگران سیاسی معتقدند که اردوغان، رئیس جمهور این کشور قصد داشته است بعد از به دست آوردن اکثریت توسط حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور، طرحی را برای تغییر آرایش سیاسی ترکیه دنبال کند تا بر اساس آن رئیس جمهور در این کشور دارای اختیارات بیشتری شود و نظام نخست وزیری تغییر کند. با ترکیب فعلی پارلمان اما این امکان برای اردوغان و هم حزبی هایش فراهم نیست.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: