کدام یک از شعارها و وعده های انتخاباتی محقق می شود > پیام نفتون
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 خرداد 1400
کدام یک از شعارها و وعده های انتخاباتی محقق می شود

  کدام یک از شعارها و وعده های انتخاباتی محقق می شود

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating
تنها چند روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و این روزها مردم گوش‌های خود را به وعده‌های انتخاباتی هفت نامزد تأیید صلاحیت شده سپرده‌اند؛ شعارهایی که برخی از آنها در واقعیت چندان عملی به نظر نمی‌رسند و با سازوکارها و سیاست‌های کلی نظام منطبق نیستند.
۱۸ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته شده است.

راهکارهای رضایی درباره تقویت پول ملی

محسن رضایی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در صفحه اینستاگرامی خود درباره اینکه می‌خواهد پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پول‌های منطقه در بیاورد، «ارزش پول» و «قدرت پول» را به زبان ساده تشریح کرد. او نوشت: در مصاحبه با خبرنگاران گفتم که می خواهم پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پول های منطقه دربیاورم. این موضوع نیاز به درک تعریف «ارزش پول» و «قدرت پول» دارد که به زبان ساده آن را شرح می دهم. در علم اقتصاد، قدرت پول ملی با ارزش پول ملی متفاوت است. قدرت پول ملی به این معناست که واحد پول ملی یک‌کشور، نزد کشورهای دیگر و همسایگان به صورت ذخیره ارزش دربیاید و در جهان به آن اعتماد شود. اکنون در جهان قیمت «ین» ژاپن، در حدود یک صدم دلار است و پول یک کشور عربی دوبرابر دلار، قیمت دارد. قدرت یِن اما بیشتر از آن پول عربی است. قدرت یک پول، مهمتر از نرخ برابری آن است. تقویت ارزش پول البته در راستای تقویت قدرت پول قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به بیان دیگر، اگر بجای حذف چهار صفر، هفت صفر از پول ملی مان کم کنیم، بدون هیچ تلاشی صاحب یکی از با ارزش ترین پول های ملی در جهان می شویم اما این ارزش، قدرت پول ما را افزایش نمی دهد. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است. همچنین افزایش ارزش برابری در یک فرایند طبیعی در نتیجه افزایش تولید و افزایش صادرات یک کشور در طول زمان و تقویت آن واحد پولی، در قدرتمندی پول تاثیرگذار است. این اقتداربخشی به پول ملی، به دیپلماسی ما و تقویت مناسبات و روابط تجاری کشورمان با همسایگان و اقتصادهای همجوار و کشورهای آسیای جنوب غربی هم مرتبط است. ما با تقویت تولید ملی و صادرات و ارتباطات گسترده تر با همسایگان و ایجاد اتحادیه کشورهای آسیای جنوب غربی و پذیرش بیشتر توسط سایر کشورها و تقویت ارزش پول ملی، می توانیم صاحب یکی از قوی ترین پول های منطقه باشیم.

دولت من دولت تعامل از خانه تا جهان است

عبدالناصر همتی نامزد انتخاباتی در یک برنامه خبری اظهار کرد: سنگینی کار را می دانم و ریاست جمهوری مسوولیت سنگینی است و با اطلاع وارد شدم و مرد میدان هستم و نگرانی ندارم چون شاهد بودم، افرادی که وارد شدند، پاسخگوی نیازهای مردم نیستند، بنابراین وارد شدم. من رییس بانک مرکزی هستم و به تمام مسایل اقتصادی، سیاسی آشنا هستم و کار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انجام دادم و در جریان کامل مسایل کشور هستم، قطعا و بهتر از افرادی که کار کردند، کار خواهم کرد. دولت من دولت تقابل نیست و اگر نتوانم مشکلات را برطرف کنم، دلایل را به مردم می گویم که چرا این اتفاق نیفتاد. در حل مشکلات اقتصادی، هماهنگی تیم اقتصادی خیلی مهم است و من به عنوان اقتصاددان آمدم تا تیم اقتصادی زیرنظر من باشد. مشکل ما این است که رییسان جمهوری سابق سیاسی بودند و اقتصاددان نداشتیم و من آمدم مشکلات اقتصادی را برطرف کنم و می‌توانم این کار را نیز انجام دهم و بینش و علم اقتصادی لازم را هم دارم و بینش اقتصادی را در دولت حاکم خواهم کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره آگاهی از وضعیت و مشکلات مردم گفت: من به حاشیه شهر تهران و مکان‌هایی که مردم با شرایط سختی زندگی می‌کنند، رفته‌ام و در جریان زندگی مردم هستم و برای زندگی سخت مردم باید راهکاری اندیشیده شود و یکی از دلایلی که من به صحنه آمدم این است که تصور کردم، آخرین فرصتی است که بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم. تحریم مهمترین تاثیر را بر اقتصاد کشور دارد، برخی می‌خواهند این موضوع را انکار کنند و این اشتباه است، البته مشکلات مدیریتی و اجرایی نیز داریم اما بیش از ۵۰ درصد مشکلات به دلیل تحریم است. وقتی درآمد ارزی کشور به یک ششم کاهش می‌یابد، مطمئنا بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. اگر به جای مردم بودم به برخی از شعارهای پوپولیستی که نامزدها سرمی‌دهند، اعتماد ندارم، زیرا اعلام می‌کنند، مبالغی را پرداخت می‌کنند بدون اینکه بگویند منابع لازم برای این امر را از کجا تامین خواهند کرد. در شرایطی که در برخی از ماه‌ها برای پرداخت حقوق کارکنان مشکل داریم، چگونه می‌توان این مبالغ را پرداخت کرد. من خیلی وعده نداده‌ام، من تلاش می‌کنم، اشکالات حکمرانی اقتصادی را اصلاح کنم و امیدوارم مردم اعتماد کنند.

سرمایه راکد را با ارایه درست امکانات مولد می‌کنم
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی گفت: می‌خواهم زمینه‌ای را فراهم کنم که در آن مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند و با ارایه درست امکانات در بازار اولیه، شرایط مولد شدن سرمایه راکد فراهم شود. می‌خواهم در بازار سرمایه زمینه‌ای را فراهم کنم که در آن با آموزش صحیح و جلوگیری از منفعت‌طلبی و سودجویی در بورس امکانی فراهم شود که مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند و در این بازار با ارایه درست امکانات در بازار اولیه شرایط مولد شدن سرمایه راکد فراهم شود.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما در بورس در سال ۹۸ افراد حقیقی بالای هزار میلیارد تومان نداشتیم اما در ابتدای سال ۹۹ برخی از حقوقی‌ها شرایط جدی پیدا کردند که باید پاسخگو باشند. از طرفی ما ۱۷ نفر از ابتدای سال ۹۹ داریم که بالای هزار میلیارد امکانات خودشان را در بورس ثبت کردند بنابراین با ایجاد یک تعادل دقیق و با فعال کردن بازار سرمایه و با ایجاد امید و بالابردن سرمایه اجتماعی در کشور امکانی را فراهم می‌کنیم که مردم اعتماد کنند. همچنین دولت خود را مکلف می‌داند که با سیاست‌گذاری دقیق و باثبات، شرایطی را فراهم کند که نقدینگی گسترده‌ای که در جامعه وجود دارد به سمت بورس سوق پیدا کند. از طرفی هم دولت باید تلاش کند که با اصلاح دقیق بودجه و بودجه‌ریزی پول اداره خود را از تورم درنیاورد و با صرفه‌جویی، دقت و نظم‌پذیری اساسی توجه خود را معطوف به جهش تولید کند که از ماحصل آن بتواند به بهترین نحو اداره شود و پاسخگو و پشتیبان مردم قرار گیرد.

دولتم دولت ائتلاف با مردم، تولیدکنندگان و کارگران خواهد بود
حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بازدید از یکی از شهرک های صنعتی گفت: دولت من ائتلافی خواهد بود، ائتلاف با مردم، تولید کنندگان و کارگران به سمت همه نیروهای مولد و ضدفساد دست استمداد دراز می کنم. برخوردهای پلیسی و قضایی با واردات بی رویه و قاچاق کالا کافی نیست، ریشه مافیا را باید از طریق دولت خشکاند. ما نیازمند یک خیزش عمومی و اجتماعی برای برپایی ایران قوی هستیم. این خیزش عمومی حتما نیاز به هم پیمانی یک دولت مردمی با نیروهای مولد کشور دارد. متاسفانه سالهاست این نیروها و پیشرانان حقیقی کشور توسط ساختارهای فسادزا و معیوب، روز به روز درحال ضعیف تر شدن هستند. فقط قدرت نظامی امنیت آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است. اصلاح نظام بانکی کشور یکی از اولویت‌های دولت مردمی است.
از هر مجموعه اقتصادی که بازدید کردم، مردم از مدیریت بانکی گله مند بودند. در قوه قضاییه جلسات پی در پی با مسوولان بانکی داشتم و تلاش های فراوانی برای اصلاح وضع موجود کردم اما این اقدامات کافی نیست. باید در سرمنشا، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده ام. دولت وظیفه هدایت، حمایت و نظارت دارد، اما نباید صدور مجوزها باعث اخلال در روند تولید شود. دولت باید بر فعالیت‌های تولیدی نظارت داشته باشد، اما نباید با مجوزها و تصمیمات خلق الساعه دست و پای تولیدگر را ببندد. کارآفرین و تولیدگر باید بتواند برنامه ریزی و پیش بینی داشته باشد و مجوزهای دست و پا گیر و بی ثباتی در مقررات و تصمیم گیری‌ها مانع این کار است و الزام تولیدکننده و کارآفرین به اخذ مجوزهای متعدد، باید جای خود را به نظارت پسینی دولت بدهد. راه حل مقابله با قاچاق این است که ارزی که از مسیر صادرات به دست می‌آید، وارد حوزه تولید شود و این وظیفه دولت است که بر این موضوع نظارت کند. اگر قانون برنامه توسعه اجرا می‌شد، امروز واحدهای تولیدی با قطعی چند ساعته برق مواجه نمی‌شدند و تولید تعطیل نمی‌شد و شاهد این میزان خسارت نبودیم. نیروهای مولد و موثر در کشور اگر جدی گرفته شوند، می توانند مشکلات سخت و ساختاری اقتصاد را برطرف کنند، بنده هم‌پیمان این نیروهای مولد خواهم بود و در میدان و در جزء جزء حرکت کشور متوجه و دغدغه مند آنها هستم. باید در میدان، از نیروهای مولد حمایت کرد. باید زنجیره های راهبردی صنعت را تکمیل کرد و باید از بازار ملی حفاظت و پشتیبانی کرد.

با کنترل تورم انگیزه فساد و احتکار از بین می‌رود
محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با بیان اینکه با کنترل تورم انگیزه فساد و احتکار از بین می‌رود، گفت: به جای «انقباض» در بودجه باید ایجاد «انضباط» کنیم. به جای انقباض در بودجه باید در بودجه ایجاد انضباط کنیم. زمان «شکست بازار» دولت می‌تواند به شیوه‌ای مانع ورشکستگی تولیدکنندگان شود. بورس، بازار اقتصادی مورد نیازی است و می‌توان از این طریق نقدینگی جامعه را به سمت توسعه و تولید هدایت کرد. اما نباید از بیرون در بورس دخالت کرد. بورس بازار است و باید به شکلی طبیعی رشد کند. در بورس رقابتی مشخص در جریان است و قوه اجرایی با هر مداخله ای ضرر و زیان وحشتناکی به بورس می‌زند. شرکت‌های بزرگ دولتی و سهامداران حقوقی در فروردین ۹۹ مداخله ای ناروا در بورس کشور داشتند. در شرایط ورشکستگی گسترده بورس آمریکا دولت نخست اوباما با تزریق پول وارد بورس شد تا از ورشکستگی جلوگیری کند. بورس بازار خوبی است و مردم باید بیایند و مشارکت کنند. ولی مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر مهمترین مساله برای راه‌اندازی تولید، رفع موانع موجود است به این معنا که باید مانع‌زدایی شود و حمایت واقعی از تولید از طریق تسهیل قوانین صورت گیرد. اکنون نزدیک ۷۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور را واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و اغلب آنها در اثر همین مسایل دست و پاگیر اداری و بخشنامه‌ها تعطیل شده‌اند. اگر ما بتوانیم مشکلاتی که فرا رو تولید قرار دارند از جمله قوانین متعدد، بخشنامه‌های متعدد، متکثر، متناقض و متعارض را برداریم، ورود نقدینگی به صورت اتوماتیک به آن سمت هدایت خواهد شد و قدرت تخریبی خودش را در جهت‌های دیگر را از دست خواهد داد. ما باید مشوق‌های صادراتی به‌ویژه درخصوص حفظ بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه قرار دهیم و به هیچ‌عنوان اجازه ندهیم وزارتخانه یا دستگاهی به خاطر آن هر روز بخواهد بخشنامه صادر کند که فلان جا صادر کند، یا فلان‌جا صادراتش قطع است. وقتی صادرکننده با ۱۰۰۰ بازاریابی و هزینه کردن بازاری را پیدا کرد باید بتواند بازارش را حفظ کند و این حفظ کردن بازار، به معنای هدایت بازارهای جهانی و آوردن ارز و از سوی دیگر حفظ اشتغال است.

به هر ایرانی بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومانی می‌دهم
امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت و گویی با تاکید بر اینکه سلامت مردم برایم اهمیت دارد، گفت: به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می کنیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سه اولویت اصلی برنامه اصلی اقتصادی خود افزود: شعار محوری دولت ما "ثبات و آرامش با دولت سلام" است. چون دولت سلام می‌خواهد برای مردم آرامش بیاورد. شیب تورم در ۱۰ سال گذشته تندتر شده و در سال ۹۹ این تورم تقریبا به ۵۰ درصد رسیده است. کسری بودجه و خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی منجر به تورم می‌شود. عدم توازن سبب تورم ۲۲ و نیم درصدی رشد نقدینگی شده است و ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا با بیشترین رشد نقدینگی است. یکهزار میلیارد تومان پول جدید خلق شده است. با ساختار نظام گسیخته کشور کل نقدینگی کشور افزایش یافته است. پول در کشور ما قابلیت تبدیل شدن به پول را دارد و وارد طلا و ارز می شود و امروز وارد رمزارز شده است. نظام بانکی ما چنین کاری کرده است. در حالی که در بقیه نقاط دنیا پول و شبه پول قابل تبدیل شدن نیستند. برنامه ریزی جدی کردیم تا با ۵۱ پروژه تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم و در کتاب اعتماد هم این موضوع را ذکر کردیم. کافی است برخی از قوانین و سیاست‌های بانک مرکزی اصلاح شود هرچند اصلاح ساختاری بودجه دست دولت است.
نایب رییس پیشین مجلس با تشریح برنامه های خود در بخش مسکن گفت: ۴ و نیم میلیون واحد کمبود مسکن داریم و در مسکن مساله بی مسکن‌ها را حل می‌کنیم و در کنار آن نوسانات قیمت غذا را ارزیابی کردیم و مساله گرسنگی را هم حل و فصل می‌کنیم. در حوزه اشتغال برنامه ضربتی دو ساله داریم و برای تمام افراد فاقد شغل علاقمند به کار، بسته ای تهیه کردیم تا آنها را به شغل قابل قبولی برسانیم. نیازمند تحولی بنیادین در بخش کشاورزی هستیم. در این زمینه یک حمایت موقت داریم و برای ارزان نگه داشتن و در دسترس بودن بسته غذایی مطلوب برنامه ریزی کردیم.

قاچاق کالا، مافیایی است
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک برنامه رسانه ای بیان داشت: مافیایی که اقدام به قاچاق می‌کند حتی از مبادی رسمی که در برخی مواقع اسم قاچاق هم ندارد، کالا وارد کشور می‌کنند. این از موضوعات بسیار مهم است، اما آن چه اهمیت دارد این است چه تمرکز و تعریفی از مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم، زیرا یک وقت ممکن است تلاشمان را صرف مقابله با چند کولبر کنیم و حالت دیگر این است که با در نظر گرفتن بحث‌های اساسی در قاچاق کالا آن را منحصر به قاچاق محدود نکنیم بلکه بدانیم که در این عرصه حتی از مبادی رسمی، مافیا عمل می‌کند. حتی یک پله جلوتر این که قاچاق کالا به عنوان واردات از مبادی رسمی انجام شود و عنوان قاچاق هم نداشته باشد که این به تولید کشور لطمه می‌زند. دولت حتماً باید برای مقابله با این گونه قاچاق برنامه داشته باشد و یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که مبارزه با قاچاق صرفاً منحصر به مبادی نیست بلکه مقاصد را هم در بر می‌گیرد. نکته مهم دیگر این است که برای مبارزه با قاچاق می‌توانیم طرح‌های ایجابی داشته باشیم. ما در پیرامون کشورمان همسایگانی داریم که به شدت به واردات کالاهای تولیدی کشورمان نیاز دارند و ما در ساخت آن کالاها با مازاد تولید مواجهیم. با اجرای این برنامه می‌شود، هم از این فرصت برای ایجاد اشتغال و ارزآوری استفاده کرد و هم جلوی قاچاق کالا را گرفت.
جلیلی همچنین اعمال برنامه جدی برای ساماندهی بازار سرمایه را ضروری دانست و تأکید کرد: برنامه دولت من از روز نخست کارش باید این باشد که در بازار ثبات ایجاد کند و این هدف زمانی تحقق می‌یابد که بتوانیم بخش‌های مختلف بازار را هماهنگ کنیم. نمی‌شود بخش پولی کشور با بخش‌های مالی و بیمه؛ ناهماهنگ باشد پس باید برنامه‌ای داشت که از روز نخست این هماهنگی را آغاز کرد به نحوی که در بخش‌های پولی اعم از ریالی و ارزی؛ از روز نخست دولت، سیاست‌های مشخصی را اعمال کرد. این برنامه‌ها باید در حمایت از بازار اولیه باشد نه بازار ثانویه؛ نباید اصالت را به بازار ثانویه داد. هر قدر به تولید کالا، جهش تولید اهمیت داده شود چنین سیاستی می‌تواند به ثبات بخشی در بازار سرمایه کمک کند. در کنار این دو، بخش بیمه اهمیت دارد که می‌تواند سبب کاهش خطرپذیری در دیگر بخش‌ها شود.


منبع: ایرنا
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: